Motul 8100 Eco-Lite 5W-30, 5L
Motul 8100 Eco-Lite 5W-30
100 % Synthetic Fuel Economy -moottoriöljy, joka on kehitetty erityisesti uusille bensiinimoottoreille, vapaasti hengittäville tai turboahdetuille, epäsuoralla tai suoraruiskutuksella, suunniteltu käyttämään moottoriöljyä, jolla on alhainen kitka ja alhainen HTHS (High Temperature High Shear) -viskositeetti (≥ 2,9 mPa.s).
Sopii nykyaikaisiin bensiinimoottoreihin, jotka vaativat viskositeettiluokkaa 30 ja polttoainetaloudellista voiteluainetta (API SP-RC, API SP ja/tai ILSAC GF-6A standardit).
Hyväksytty GM-dexos1™ GEN2 kaikille uusille GM-bensimoottoreille, jotka vaativat tämän hyväksynnän: BUICK, CADILLAC, CHEVROLET, GM, GMC, OPEL ja VAUXHALL.
Yhteensopiva katalysaattoreiden kanssa.
Tämäntyyppinen öljy ei ehkä sovellu käytettäväksi joissakin moottoreissa. Katso omistajan käsikirjaa, jos olet epävarma.
STANDARDIT API SP-RC
ILSAC GF-6A HYVÄKSYNNÄT YLEISMOOTTORIT GM dexos1 GEN2 alla nro D10577HI011
SUORITUKSIA CHRYSLER MS 6395, FORD WSS-M2C929-A, FORD WSS-M2C946-A, FORD WSSM2C946-B1, YLEISMOOTTORIT GM 4718 M, YLEISMOOTTORIT GM 6094 M, FIAT5391CR55.
SUOSITUKSET ACURA, CHRYSLER, DODGE, FIAT, FORD, GENESIS, HONDA, HYUNDAI, INFINITI, KIA, LEXUS, MAZDA, MITSUBISHI, NISSAN, SUBARU, TOYOTA
API SP -standardi on täysin taaksepäin yhteensopiva API SN -standardin ja kaikkien aiempien API-standardien kanssa. API SP-RC "Resource Conserving" -spesifikaatio on vieläkin vaativampi energiansäästövaatimusten suhteen.
API SP -voiteluaineet tarjoavat erinomaisen hapettumisenkestävyyden, paremman suojan saostumiselta, paremman moottorin puhtauden, kulumisenestosuojan ja paremman suorituskyvyn kylmässä, mikä säästää polttoainetta koko öljyn käyttöiän ajan.
Sen lisäksi, että API SP -standardi on taaksepäin yhteensopiva, verrattuna API SN:ään ja API SN Plus:aan, se tarjoaa paremman suorituskyvyn ja lisää erityisesti suojausta LSPI:tä vastaan pienikokoisille suoraruiskutusturboahdistetuille bensiinimoottoreille.
API SP -spesifikaatioon perustuen ILSAC GF-6a -standardi viskositeettiluokan 20 voiteluaineille on vieläkin ankarampi erityisesti polttoainetalouden kannalta. Voiteluaineen alhaisen viskositeetin "Fuel Economy" -puolen vaatimukset, mutta myös pidennetyt vaihtovälit, mäntien/renkaiden puhtaus, tiivisteiden yhteensopivuus ja vähennetty fosforipitoisuus jälkikäsittelyjärjestelmien yhteensopivuuden kannalta ovat parantuneet. ILSAC GF-6a -spesifikaatio takaa täydellisen moottorin suojan, kun käytetään bensiiniä, joka sisältää jopa 85 % etanolia (E85). GM dexos1™ -standardi soveltuu kaikille GM-bensiinimoottoreille mallivuodesta 2011 alkaen, jotka edellyttävät hyväksyttyä dexos1-voiteluainetta (paitsi huoltotäyttöön Euroopassa). Tekniset tiedot GM dexos1™ on suunniteltu käytettäväksi bensiinimoottoreiden kanssa ja korvaa GM-LL-A-025, GM 6094M ja GM 4718M. GM dexos1™ on myös taaksepäin yhteensopiva ennen vuotta 2011
GM bensiinikäyttöiset ajoneuvot.
GM dexos1™ -standardi yhdistää erittäin tiukat vaatimukset kansainvälisiltä standardeilta, kuten API, ACEA ja ILSAC, sekä erityiset GM-vaatimukset todistaakseen polttoainetalouden edut ja moottorin kestävyyden.
GM on kehittänyt dexos1™-standardinsa, jotta öljyt tarjoavat korkean lämpöstabiilisuuden ja takaavat erinomaisen kestävyyden korkeissa lämpötiloissa, jotta vältetään mustaliete ja viskositeetin nousu, jota palamisjäännöksistä peräisin oleva noki voi aiheuttaa.
Turboahdetuissa bensiinimoottoreissa, joissa on suoraruiskutus, on tietty riski satunnaisista esisytytysilmiöistä palotilassa. Tämän tyyppinen satunnainen epänormaali palaminen muistuttaa metallista melua palokammioista ja siihen liittyy joskus lyhyt tehohäviö. Tämä ilmiö, jota kutsutaan nimellä LSPI for Low Speed Pre-Ignition tai myös Rumble, synnyttää erittäin korkeita painehuippuja polttokammioon, mikä voi johtaa mäntien vaurioitumiseen ja lopulta moottorin tuhoutumiseen. Uusimman sukupolven pienennetyille bensiinimoottoreilleen, jotka on varustettu suoraruiskutusjärjestelmillä ja turboahtimilla, GM on kehittänyt dexos1™ GEN2 -standardin moottoreiden voiteluaineille, jotta voidaan taata näiden bensiinimoottoreiden täydellinen eheys näiden epänormaalien palamisen vaarassa.
Samoin API SP -standardi kattaa nyt täysin tämän LSPI-vaatimuksen suoraruiskutusturbobensiinimoottorien täydellisen suojaamiseksi.
Jotkut OEM-valmistajat vaativat uusimmille bensiinimoottoreilleen API SP-RC-, API SP-, API SN-, SN-RC-, SN Plus- ja ILSAC GF-6A- tai GF-5 -voiteluainetta parhaan suorituskyvyn ja kestävyyden takaamiseksi. CHRYSLER-spesifikaatiot MS-6395 (GF-4-taso), FORD WSS-M2C929-A (GF-4-taso), FORD WSS-M2C946-A (GF-5-taso) ja FORD WSS-M2C946-B1 (GF-5, SN-RC- ja SN Plus -tasot) vastaavat tällaisia vaatimuksia.
FCA-konsernissa (Fiat Chrysler Automobiles) FIAT-spesifikaatio 9.55535-CR1 heijastaa tätä Fiatin CHYSLER MS-6395 -spesifikaatiota.
Muita esimerkkejä MOTUL 8100 Eco-lite 5W-30 mahdollisesta käytöstä näille OEM-valmistajille, jotka etsivät polttoainetaloutta: HONDA-, SUBARU- ja TOYOTA-bensiinimoottorit.